Wstęgowa kładka nad Jeziorem Bystrzyckim

Wstęgowa kładka nad Jeziorem Bystrzyckim

21.11.2019
print

 

Zagórze Śląskie, tym samym Gmina Walim – Kraina Sowiogórskich Tajemnic ma nową, niespotykaną  atrakcję turystyczną. Brzegi Jeziora Bystrzyckiego połączyła, najdłuższa w Polsce, wisząca kładka o konstrukcji wstęgowej i jedyna wieloprzęsłowa. Powstała ona, jako jedna z trzech części projektu pn.  „Zwiększenie udostępniania zasobów przyrodniczych oraz rozwój nowych form edukacji ekologicznej, dzięki rozbudowie Turystycznego Centrum Edukacji Ekologicznej „Choina” i poprawie organizacji ruchu turystycznego w Gminie Walim”. Nowa kładka, która  powstała na miejscu dawnego mostu wiszącego, została stworzona według projektu opracowanego przez Zespół Badawczo-Projektowy “Mosty-Wrocław”, pod kierownictwem prof. Jana Biliszczuka z Politechniki Wrocławskiej. Kładka to dwuprzęsłowa konstrukcja wstęgowa o rozpiętości przęseł  od 22,00  do  80,00 metrów i całkowitej długości  prawie 126 metrów.   Pomost, o wysokości konstrukcyjnej 0,32 metra  i szerokości podstawowej 2,40 metra, zwiększającej się  do  4,90 metra  w miejscach platform widokowych,  został wykonany z 49 prefabrykowanych elementów żelbetowych. Długość modularna elementu to  2 m, a  kształt dostosowano do szerokości, uwzględniając lokalne poszerzenia kładki. Masa pojedynczych prefabrykatów wynosi od 1,6 do 3,9 tony. Żelbetowe prefabrykaty pomostu ułożone zostały na 4 linach nośnych Kładka osadzona jest na dwóch podporach brzegowych oraz jednej pośredniej. Nie lada atrakcję stanowi  wyposażenie kładki. Ustawiona luneta, pozwoli podziwiać piękne krajobrazy okalające malowniczo położone Jezioro Bystrzyckie oraz wynurzający się z Góry Choina Zamek Grodno.  Ławki,  posadowione w najszerszych miejscach, zachęcą do odpoczynku, nie tylko pięknym widokiem, ale także multimedialnym wyposażeniem, modułami dźwiękowymi i podświetleniem LED. W ławkach zamontowano urządzenia umożliwiające odtwarzanie efektów dźwiękowych, tj. odgłosy ptaków i szumu wody, zapowiedziane wcześniej przez lektora. Będziemy je słyszeć po naciśnięciu przycisku. Ciekawe jest także oświetlenie w balustradzie kładki z możliwością zmiany kolorów.
Projekt dofinansowany został z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego Województwa Dolnośląskiego 2014- 2020  Nr projektu RPDS.04.04.04-02-0001/18.  Całkowity koszt projektu 13.184989,29 zł. Kwota otrzymanego dofinansowania 7.274.018,40 zł.  Natomiast na realizację zadania „Rozbiórka i budowa kładki dla pieszych nad Jeziorem Bystrzyckim w Zagórzu Śląskim”  wydatkowano kwotę prawie 7,2  mln  zł.

Takie ciekawostki o kładce zebrał  jej współprojektant –  Wojciech Barcik:

Jest to najdłuższa kładka o konstrukcji wstęgowej w Polsce i jedyna wieloprzęsłowa. Kładka ma długość całkowitą około 126,5 m, szerokość podstawową pomostu 2,4 m, a w najszerszym miejscu mierzy 4,9 m. Powierzchnia użytkowa kładki to 325 m2, a ograniczając ją tylko do części wiszącej, to 250 m2 pomostu. Na całej powierzchni kładki może znaleźć się około 2100 osób (6,5 osoby na każdym metrze kwadratowym) a pomijając podpory, a więc tylko w części wiszącej, na pomoście może znaleźć się 1625 osób, co odpowiada obciążeniu około 130 ton, a więc tyle, ile waży 26 słoni. Podpory utwierdzono w skale przy pomocy 76 kotew gruntowych i mikropali o łącznej długości około 1,3 km. Kładka powstała z ponad 1000 ton betonu, a więc tylu, ile waży ok. 10 lokomotyw, 25 samochodów ciężarowych, 500 samochodów osobowych czy też 200 słoni. W konstrukcję kładki wbudowano około 85 ton sali zbrojeniowej oraz ponad 18 ton stali sprężającej, z których wykonane są 4 grube liny nośne widoczne od spodu. Łączna długość lin nośnych to 4×125=500 m, przy czym każda lina nośna składa się z 31 skręconych spiralnie splotów, a każdy ze splotów jeszcze z 7 pojedynczych drutów o średnicy około 5,5 mm. Gdyby wszystkie druty ze wszystkich lin, ułożyć jeden za drugim, to łączna długość zużytego drutu potrzebnego do wyprodukowania wszystkich lin nośnych, wyniosłaby około 110 km. Aby urwać taką linę, trzeba byłoby zawiesić na każdej z nich ciężar około 865 ton, a żeby urwać wszystkie 4 liny należałoby zawiesić na nich ciężar około 3460 ton, a to tyle, ile waży 34 lokomotyw, 86 samochodów ciężarowych, 1730 średnich samochodów osobowych czy też 692 słonie.

 

print